Årets 10 största svenska tweets

Medieakademin presentar de tio svenska tweets som fick flest retweets 2018.
Det är den första listan av tre som Medieakademin publicerar i december. Under nästa vecka publiceras också topplistor för Instagram och Facebook.

Med hjälp av Maktbarometerns omfattande kartläggning av svenska aktörer i sociala medier kan Medieakademin nu visa vilka svenska tweets som blev störst 2018. Vi mäter enbart antal retweets och kravet är att tweeten är skriven på svenska.

Det är första året som den ideella föreningen Medieakademin gör årslistor, ett naturligt steg i vårt försök att kartlägga hur ny mediemakt ser ut.
Årets lista toppas, ovanligt nog, av ett företag. Möbeljätten Ikeas besked om Ingvar Kamprads död fick störst spridning på den sociala plattformen. Tvåa på listan är ett klipp från norska NRK och trea är en gammal video från Facebook som fick nytt Twitterliv 2018.

I övrigt på listan ser vi fotbollsspelaren Ola Toivonens blinkning till Schweiz under sommarens fotbolls-vm och advokaten Viktor Bankes sammanfattning av Jimmie Åkesson. Här finns också starttweeten på en lång tråd om Sverigedemokraternas abortpolitik signerad professor Agnes Wold, liksom en privatpersons kärnfullt sammanfattade känsla efter Tim ”Avicii” Berglings död.
– Twitter utmärker sig fortfarande som en hierarkisvag plattform när man tittar på spridning. Fyra av tio på topplistan har under 1 000 följare, och tre av tio har under 500 följare, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.
– Vår årliga Maktbarometer visar att Twitter domineras av medier och samhällsaktörer, men det är samtidigt viktigt att komma ihåg den här bredden. Twitter har en unik förmåga att låta vanliga människors röster och smarta kommentarer nå fram.

Årets Twitterlista är den första av tre topplistor Medieakademin publicerar under december.
Måndagen den 17 december publiceras årets största svenska Instagramposter och onsdagen den 19 december publiceras årets största Facebookstatusar.

Datan utgår från Maktbarometern.

Årets tio största tweets

Mätt i flest retweets.

1)

2)

3)

4)

5)

 

6)

7)

8)

9)

 

10)

Medieakademin är en ideell förening som jobbar för att fördjupa mediedebatten och ge utrymme för fria diskussioner om samhälle, politik och kultur. Sedan starten 1997 är vi ett drivhus för det samtida samtalet och publicerar årligen två barometrar:
Förtroendebarometern – mäter svenskens förtroende för medier, näringsliv och institutioner.
Maktbarometern – mäter vilka svenskar som har störst räckvidd och engagemang på svenskar i våra fyra största sociala medier.

För vidare kommentarer, ring Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten 0702772030