Sveriges mest gillade Instagrambild

I dagarna slogs det internationella rekordet för mest gillade Instagrambild. Medieakademin har därför tagit fram de tio största instagramposterna genom tiderna, skrivna av svenskar på svenska, för att slå fast vilken som är den mest gillade svenska bilden någonsin.
Detta görs med stöd av Medieakademins årliga Maktbarometer, som kartlägger vilka som har mest inflytande i svenska sociala medier.
Läs mer om Maktbarometern och listan över vilka som har mest inflytande i sociala medier idag.

På topplistan finns flera svenskar med stor internationell räckvidd, som Zlatan, Pewdiepie och den unge studenten Dzevat Milovanovic som står bakom kontot Cohmedy. Mest anmärkningsvärt är ändå ettan. Sveriges mest gillade bild är alltså en fem år gammal bild på youtubern och programledaren Keyyo, som dricker te. Även att Laila Bagge finns med på topplistan, med en bild på en kaka, är anmärkningsvärt, men kan möjligtvis förklaras av att Instagrambilder för några år sedan hade större möjlighet att få viral spridning.

Sveriges mest gillade bild på Instagram – någonsin

1)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Tedrickande är det bästa som finns. (särskilt om din tekopp rymmer 1 liter)

Ett inlägg delat av Kristina ’Keyyo’ Petrushina (@keyyo)

2)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

In med bollen i mål #letsgo #letthegamesbegin #wearethebest #vmguld

Ett inlägg delat av Zlatan Ibrahimović (@iamzlatanibrahimovic)

3)

4)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ok….på mocco snålar man inte på vaniljsåsen!! #fårtränaettårförattförbrännadetta #fårflyttatillusadärmangillarstorarumpor

Ett inlägg delat av Laila Bagge (@lailabagge)

5)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Mornn!!!!!!!!

Ett inlägg delat av PewDiePie (@pewdiepie)

6)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

JAG GÖR VAD JAG VILL

Ett inlägg delat av relatable and funny posts💞 (@cohmedy)

7)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Socker med kärlek! 💕 #love #love #sugar #coffee

Ett inlägg delat av malinolssonsvt (@malinolssonsvt)

8)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Det nya Sverige The new Sweden @erkan10zengin @nabilguldish @jimmydurmaz

Ett inlägg delat av Zlatan Ibrahimović (@iamzlatanibrahimovic)

9)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Q: Den 14 november 2012 slog ni England med fyra mål i invigningsmatchen på Nationalarenan. Ikväll, den 14 november 2015, är det dags för en annan viktig match på arenan, Playoff mot Danmark. Hur går dina tankar inför matchen? Zlatan: Fokuserad. Q: Danskarna har försökt inta Skåne genom att fylla Malmö stad med Bendtner-affischer och danska flaggor. Har du någon hälsning till danskarna som försöker psyka svenskarna i söder? Zlatan: Ingen alls. Q: Sverige har mött Danmark 104 gånger och historiskt sett är det fördel för Sverige med flest vinster. Danskarna visar hellre på andra siffror, som att du aldrig gjort mål mot danskarna. Någon kommentar på det? Zlatan: Ingen där heller. Q: Vid Fotbollsgalan i måndags fick du ett par ord på vägen av Frank och Melwin: ”Sumpa inte det här”. Kan grabbarna och svenska folket räkna med att du leder det svenska landslaget mot EM i Frankrike? Zlatan: Jag hoppas det.

Ett inlägg delat av Zlatan Ibrahimović (@iamzlatanibrahimovic)

10)

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

KYSS MIG

Ett inlägg delat av relatable and funny posts💞 (@cohmedy)


Årets största Facebookstatusar

Medieakademin presenterar de svenska Facebookposter som fick mest engagemang under 2018.

Med hjälp av Maktbarometerns omfattande kartläggning av svenska aktörer i sociala medier kan Medieakademin nu visa vilka Facebooksidor som skrev de mest engagerande posterna 2018. Vi mäter reaktioner plus kommentarer och delningar och kräver att posten åtminstone delvis är skriven på svenska.

Läs också: Årets mest retweetade
Läs också: Årets största Instagramposter

Utmärkande för årets lista är att tre myndigheter återfinns på listan.
-Polisen har länge varit framstående på sociala medier, men nu är även räddningstjänsten framgångsrika här och placeringarna skulle möjligtvis kunna vara en indikation på hur vi söker oss allt mer till källan direkt, till den verifierade informationen, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.

På listan finns också Lill-Babs båda döttrars hyllningar till sin mamma som gått bort, liksom mer klassiska viral-berättelser från Newsners undersida Djurbibeln. Sticker ut gör influencern och komikern Lucas Simonsson, vars dubbning av partiledardebatten blev särskilt populär på Facebook.

Stödet för Jimmy Durmaz efter rasistattackerna under Fotbolls-VM har blivit stort även på Facebook, störst blev posten från organisationen Swedish human rights projects Facebooksida ”Vi har inte plats för rasism”.

Medieakademins topplista har bara med poster från verifierade profiler eller Facebooksidor. Detta eftersom Facebook inte tillåter en automatiserad bevakning av privata profiler. Skulle även privata profiler räknas in skulle flera poster finnas med. Felix Herngrens bolag FLX ”Political Island”, och privatpersonen som ville ha 175 000 reaktioner för tre påsar gifflar och ambulansföraren som fick en parkeringsbot. Värt att nämna är också Elin Ersson som livesände på Facebook för att stoppa en deportation av en man till Afghanistan. Men den posten skrevs eller sändes heller inte på svenska.

 

Årets tio största Facebookposter

Mätt i reaktioner+kommentarer+delningar. Posten måste vara skriven på svenska.

1)

Räddningstjänsten Karlstadsregionen

2)
Polisen i Örebro län

3)
Kristin Kaspersen

4)
Vi har inte plats för rasism

5)
Djurbibeln

6)
Fotografiska

7)
Polisen Falkenberg och Hylte

8)
Lucas Simonsson

9)
Djurbibeln

10)
Malin Berghagen

Medieakademin är en ideell förening som jobbar för att fördjupa mediedebatten och ge utrymme för fria diskussioner om samhälle, politik och kultur. Sedan starten 1997 är vi ett drivhus för det samtida samtalet och publicerar årligen två barometrar:
Förtroendebarometern – mäter svenskens förtroende för medier, näringsliv och institutioner.
Maktbarometern – mäter vilka svenskar som har störst räckvidd och engagemang på svenskar i våra fyra största sociala medier.

För vidare kommentarer, kontakta Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten 0702772030


Årets 10 största svenska instagramposter

Medieakademin presenterar de svenska Instagramposter som fick mest engagemang under 2018.

Med hjälp av Maktbarometerns omfattande kartläggning av svenska aktörer i sociala medier kan Medieakademin nu visa vilka svenska Instagramposter som blev störst 2018. Vi mäter antal gillaklick plus kommentarer och kräver att posten åtminstone delvis är skriven på svenska.

Läs också: Årets tio största tweets

Årets lista domineras av Zlatan Ibrahimovic, familjen Lundell och barnbilder. Hälften av alla topplaceringar på listan handlar om graviditet eller nyfödda barn och det beror mest på Joakim och Jonna Lundell – mäktigast på Instagram, enligt Medieakademins Maktbarometer. Men även bebisbeskedet från Jonas Fagerström, medlem i youtubegruppen JLC, ger honom en topplacering.

– Det går inte att underskatta familjen Lundells dominans på svenska Instagram. De har fyra placeringar på topplistan och skulle ha ytterligare ett gäng om listan utökades, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.

I övrigt dominerar fotboll och Zlatan. Hade Medieakademin inkluderat även engelskspråkiga poster hade Zlatan haft nio av tio platser på topplistan, bara slagen av Aviciis sista publicerade instagrambild.
– Fotbollspelaren Jimmy Durmaz står ut på topplistan eftersom hans konto har relativt få följare och det är ovanligt med virala effekter på Instagram. Men den enorma uppmärksamhet Durmaz fick efter rasistattackerna under fotbolls-VM gjorde att många sökte upp hans konto, säger Emanuel Karlsten.

Värt att uppmärksamma är kontot Cohmedy som drivs av Dzevat Milovanovic, 20 år från Sundsbruk. Kontot har 3,6 miljoner följare och kurerar roliga bilder. En enda post är skriven på svenska under året, men det räckte för att ge en topplacering.

 

ÅRETS TIO STÖRSTA INSTAGRAMPOSTER

Svenska poster, åtminstone delvis skrivna på svenska. Mätt i antal gillaklick och kommentarer. Datan utgår från Maktbarometern.

  1. Zlatan Ibrahimovic

2)

Zlatan Ibrahimovic

3)

Cohmedy

View this post on Instagram

mot varmare grader <3

A post shared by relatable and funny posts💞 (@cohmedy) on

4)

Joakim Lundell

5)

Jonna Lundell

View this post on Instagram

Bästa dagen i livet! 💕

A post shared by Jonna Lundell 🎀 (@jonnalundell) on

6)

Jimmy Durmaz

7)

Jonas Fagerström

8)

Joakim Lundell

9)

Joakim Lundell

View this post on Instagram

Pappa och dotter 💕👣

A post shared by Joakim Lundell 🎧🎞 (@joakimlundell) on

10)

Joel Kinnaman

View this post on Instagram

#KlivIntePå

A post shared by Joel Kinnaman (@joelkinnaman) on

Medieakademin är en ideell förening som jobbar för att fördjupa mediedebatten och ge utrymme för fria diskussioner om samhälle, politik och kultur. Sedan starten 1997 är vi ett drivhus för det samtida samtalet och publicerar årligen två barometrar:
Förtroendebarometern – mäter svenskens förtroende för medier, näringsliv och institutioner.
Maktbarometern – mäter vilka svenskar som har störst räckvidd och engagemang på svenskar i våra fyra största sociala medier.

För vidare kommentarer, ring Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten 0702772030


Årets 10 största svenska tweets

Medieakademin presentar de tio svenska tweets som fick flest retweets 2018.
Det är den första listan av tre som Medieakademin publicerar i december. Under nästa vecka publiceras också topplistor för Instagram och Facebook.

Med hjälp av Maktbarometerns omfattande kartläggning av svenska aktörer i sociala medier kan Medieakademin nu visa vilka svenska tweets som blev störst 2018. Vi mäter enbart antal retweets och kravet är att tweeten är skriven på svenska.

Det är första året som den ideella föreningen Medieakademin gör årslistor, ett naturligt steg i vårt försök att kartlägga hur ny mediemakt ser ut.
Årets lista toppas, ovanligt nog, av ett företag. Möbeljätten Ikeas besked om Ingvar Kamprads död fick störst spridning på den sociala plattformen. Tvåa på listan är ett klipp från norska NRK och trea är en gammal video från Facebook som fick nytt Twitterliv 2018.

I övrigt på listan ser vi fotbollsspelaren Ola Toivonens blinkning till Schweiz under sommarens fotbolls-vm och advokaten Viktor Bankes sammanfattning av Jimmie Åkesson. Här finns också starttweeten på en lång tråd om Sverigedemokraternas abortpolitik signerad professor Agnes Wold, liksom en privatpersons kärnfullt sammanfattade känsla efter Tim ”Avicii” Berglings död.
– Twitter utmärker sig fortfarande som en hierarkisvag plattform när man tittar på spridning. Fyra av tio på topplistan har under 1 000 följare, och tre av tio har under 500 följare, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.
– Vår årliga Maktbarometer visar att Twitter domineras av medier och samhällsaktörer, men det är samtidigt viktigt att komma ihåg den här bredden. Twitter har en unik förmåga att låta vanliga människors röster och smarta kommentarer nå fram.

Årets Twitterlista är den första av tre topplistor Medieakademin publicerar under december.
Måndagen den 17 december publiceras årets största svenska Instagramposter och onsdagen den 19 december publiceras årets största Facebookstatusar.

Datan utgår från Maktbarometern.

Årets tio största tweets

Mätt i flest retweets.

1)

2)

3)

4)

5)

 

6)

7)

8)

9)

 

10)

Medieakademin är en ideell förening som jobbar för att fördjupa mediedebatten och ge utrymme för fria diskussioner om samhälle, politik och kultur. Sedan starten 1997 är vi ett drivhus för det samtida samtalet och publicerar årligen två barometrar:
Förtroendebarometern – mäter svenskens förtroende för medier, näringsliv och institutioner.
Maktbarometern – mäter vilka svenskar som har störst räckvidd och engagemang på svenskar i våra fyra största sociala medier.

För vidare kommentarer, ring Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten 0702772030


Maktbarometern 2018: Jocke & Jonna årets digitala makthavare för andra året i rad

Årets makthavare inom sociala medier heter Jocke & Jonna, följda av Expressen och Therese Lindgren. Det visar Medieakademins unik kartläggning av vem som har makten på sociala medier som för andra året i rad presenterar under namnet Maktbarometern 2018.
– Det fungerar inte att gamla medier ska bestämma vilka folk ska lyssna på, säger Joakim Lundell, den ena halvan av vinnarduon.

I över 20 år har Medieakademin mätt förtroendet för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier i Förtroendebarometern. För fem år sedan introducerade Medieakademin även Twitterbarometern, som mätte vilka svenskar som har störst inflytande på Twitter.

För andra året i rad publiceras nu Maktbarometern, som skapats för att ta ett nytt och unikt steg för att fördjupa debatten om makt, medier och inflytande.

Vill du ha betalrapporten av Maktbarometern? Med 120 fler företag och influencers listade och 30 sidor analys och intervju. Pris 1490 kr – beställ på mejl hos anna.rosenqvist@valentin.se

Maktbarometern som idag presenterades av Medieakademin på Mediedagarna i Göteborg är en unik kartläggning av de största kontona inom sociala medier, något liknande har aldrig tidigare gjorts i Sverige.

Så här ser topplistan ut över Årets makthavare, det vill säga de som har mest räckvidd och engagemang i Sverige, placeringarna 1-10:

  1. Jocke & Jonna
  2. Expressen
  3. Therese Lindgren
  4. Lukas Simonsson/JLC
  5. pewdiepie
  6. Ben Mitkus
  7. Newsner
  8. Aftonbladet
  9. I Just want to be cool
  10. Tova Helgesson

Joakim Lundell, den ena partnern av Jocke & Jonna, är glad men inte förvånad över att återigen hamna på första plats, och han menar att Maktbarometern tydligt visar paradigmskiftet i mediemaktsfären:

– Gamla medier måste förstå vad det är som håller på att hända, som det är nu kan de inte berätta för människor vilka som är relevanta. Det fungerar inte att alla pengar ska ligga i deras plånbok, det fungerar inte att de ska bestämma vilka folk ska lyssna på.

Värt att notera bland just gamla medier är att TV 4 trillar ur topp 10-listan ner till en 14:e plats  men Aftonbladet däremot tar plats i samma finrum.

Ska man utse några raketer på årets Maktbarometer är det kanske Margaux Dietz som går från helt oplacerad till en 27:e plats, och Filip Dikmen som klättrar hela 154 placeringar och hamnar på en 31:a plats. SVT Nyheter klättrar en bra bit, från 55:e till 29:e plats, liksom SvD som klättrar med 29 placeringar och hamnar på 62:a plats.

Övriga resultat av Maktbarometern 2018:

Mäktigast på Facebook är Expressen, Newsner, Aftonbladet, Uppskattat och Kärlek.

Mäktigast på Twitter är Zara Larsson följd av Carl Bildt, Expressen, Svenska Dagbladet och SVT Nyheter. Som Årets twitterkomet, som klättrat flest placeringar, finner vi Hanif Bali högst upp, följd av Linn Ahlborg och Manfred Erlandsson.

Mäktigast på Instagram är enligt årets Maktbarometer är kontot joakimlundell, följd av thereselindgren, sessano (Jonna Lundell), tovahelgesson och situationer.

Mäktigast på Youtube är Jocke & Jonna, följd av Therese Lindgren, PewDiePie, Ben Mitkus samt Let´s Feast.

Medieakademin har i undersökningen listat de 30 största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, För varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde utifrån hur välbesökt deras plattform är. Placeringarna viktas samman och de som har stor närvaro på alla plattformar premieras. för att sedan vikta samman dem till den slutgiltiga Maktbarometern.

Maktbarometern är framtagen med hjälp av företagen TenFifty, Recorded Future och organisationen Digital Reliance under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner och Anna Rosenqvist från Medieakademin. Läs mer om vår metodik.

Ladda ned hela rapporten:

Maktbarometern 2018

Vill du ha betalrapporten av Maktbarometern? Med 120 fler företag och influencers listade och 30 sidor analys och intervju. Pris 1495 kr – beställ på mejl hos anna.rosenqvist@valentin.se

I en första version av rapporten kom av misstag inte ChrisWhippit med. Det är nu justerat i alla tillgängliga dokument.


Här är Förtroendebarometern 2018

Förtroendebarometern är undersökningen som mäter svenskarnas förtroende för samhällsinstitutioner, medier, politiska partier och företag. Undersökningen har genomförts årligen sedan 1997 och presenterades i år på Flora Workspace på Grönsakstorget i Göteborg. En inspelning av presentationen kan du se här! 

» Ladda ner den kompletta Förtroendebarometern 2018 här! (pdf)

Systemkollapsen alla talar om: Exakt när kommer den?

Förtroendebarometen 2018 visar en påtaglig stabilitet för huvuddelen av de samhällsinstitutioner som mäts. Resultaten är ännu en viktig påminnelse att populära berättelser om fallande samhällsförtroende, systemkollaps och ”att någonting har gått sönder” inte alltid har stöd i forskningen. I själva verket är det stabilitet, och i många fall till och med ett stärkt förtroende, som utmärker förändringarna mellan 2017 och 2018.

Kyrkan, EU, partierna, sjukvården visar små rörelser uppåt i förtroende. Domstolarna mäts för första gången 2018 och placerar sig i toppen av samhällsinstitutionerna tillsammans med universiteten och sjukvården. Radio och tv visar en svagt fallande tendens även 2018.

Förtroende för samhällsinstitutioner - Förtroendebarometern 2018

PostNord fortsätter tappa förtroende

Förtroendet för företag – ett annat sätt att mäta det är ju aktievärdet. Inte så konstigt då kanske att HM går ned i Förtroendebarometern medan företag som SAS och Volvo och Eriksson inte gör det.

Volkswagen har börjat återhämta sig sakta från en låg nivå efter utsläppsskandalen och IKEA växer +8 enheter. Mätningen genomfördes veckorna efter Ingvar Kamprads död.

Postnord har nu rasat från närmare 50% ned till 11% mellan 2015 och 2018. På tre år har nästan fyra femtedelar av förtroendekapitalet försvunnit, något som är anmärkningsvärt.

Något som också sticker ut är Ericssons negativa förtroendeutveckling när vi ser till de långsiktiga trenderna – från 60% ned till 21% mellan 2010 och 2018.

Förtroende för företag - Förtroendebarometern 2018


De är mäktigast på sociala medier i Sverige – Maktbarometern 2017

Årets makthavare inom sociala medier heter Jocke & Jonna, följda av PewDiePie och Expressen. Det visar en unik kartläggning av vem som har makten på sociala medier som Medieakademin för första gången presenterar under namnet Maktbarometern 2017.

I över 20 år har Medieakademin mätt förtroendet för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier i Förtroendebarometern. För fem år sedan introducerade Medieakademin även Twitterbarometern, som mätte vilka svenskar som har störst inflytande på Twitter. Nu tar Medieakademin ett nytt och unikt steg för att fördjupa debatten om makt, medier och inflytande och introducerar Maktbarometern.

Maktbarometern 2017 som idag presenterades av Medieakademin på Mediedagarna i Göteborg är en unik kartläggning av de största kontona inom sociala medier, något liknande har aldrig tidigare gjorts i Sverige.

Medieakademin har i undersökningen listat de 30 största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, För varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde utifrån hur välbesökt deras plattform är. Placeringarna viktas samman och de som har stor närvaro på alla plattformar premieras. för att sedan vikta samman dem till den slutgiltiga Maktbarometern.

Så här ser topplistan ut över Årets makthavare, det vill säga de som har mest räckvidd och engagemang i Sverige, placeringarna 1-10:

1. Jocke & Jonna
2. PewDiePie
3. Expressen
4. Therese Lindgren
5. Lukas Simonsson
6. Thomas Sekelius
7. Newsner
8. TV 4
9. IjustWantToBeCool
10. Tova Helgesson

Övriga resultat av Maktbarometern 2017:

Mäktigast på Facebook är Expressen, följt av Newsner, Uppskattat, Aftonbladet och TV 4.

Mäktigast på Twitter är Carl Bildt, följd av Zara Larsson, PewDiePie, Jonas Gardell och Spotify. Som Årets twitterkomet, som klättrat flest placeringar, finner vi Hanif Bali högst upp, följd av Linn Ahlborg och Manfred Erlandsson.

Mäktigast på Instagram är enligt årets Maktbarometer är kontot Joakimlundell, följd av thereselindgren, sessano, tovahelgesson, och davidhellenius. Observera att ett fel på Instagram-rankingen smög sig in i första versionen av Maktbarometern som presenterades på MEG, vilket rättades här på Medieakademins sajt några minuter efter presentationen.

Mäktigast på Youtube är PewDiePie, följd av Jocke & Jonna, Therese Lindgren, Thomas Sekelius samt IJustWantToBeCool2.
Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten ser Maktbarometern som en milstolpe i den svenska medievärlden:

– Vi kände att tiden var mogen för ta ett fördjupat och breddat grepp på mediemakt. Vi har under året arbetet med att ta fram helt ny data och insikter från våra största sociala plattformar, för att kunna säga något relevant, viktigt och nytt om samtiden, och vi tror att vi har lyckats.

Maktbarometern är framtagen med hjälp av företagen TenFifty, Recorded Future och organisationen Digital Reliance under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner och Linda Hörnfeldt från Medieakademin.

Ladda ner den kompletta Maktbarometern 2017 här!


MedieAkademins Förtroendebarometer 2017

För tjugoförsta året i rad avslöjas vilka varumärken, medier och institutioner vi litar på, och vilka vi misstror. MedieAkademins förtroendebarometer är sammanställd av Göteborgs universitet och Kantar Sifo.

Resultatet av Förtroendebarometern presenterades i år i egen regi av MedieAkademin torsdagen 6 april på Pedagogen, Göteborgs universitet.

Medverkande: Toivo Sjörén, Kantar Sifo och Henrik Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Moderator: Carin Hjulström, journalist och författare.

Hela presentationen på You Tube: