Maktbarometern 2018: Jocke & Jonna årets digitala makthavare för andra året i rad

Årets makthavare inom sociala medier heter Jocke & Jonna, följda av Expressen och Therese Lindgren. Det visar Medieakademins unik kartläggning av vem som har makten på sociala medier som för andra året i rad presenterar under namnet Maktbarometern 2018.
– Det fungerar inte att gamla medier ska bestämma vilka folk ska lyssna på, säger Joakim Lundell, den ena halvan av vinnarduon.

I över 20 år har Medieakademin mätt förtroendet för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier i Förtroendebarometern. För fem år sedan introducerade Medieakademin även Twitterbarometern, som mätte vilka svenskar som har störst inflytande på Twitter.

För andra året i rad publiceras nu Maktbarometern, som skapats för att ta ett nytt och unikt steg för att fördjupa debatten om makt, medier och inflytande.

Vill du ha betalrapporten av Maktbarometern? Med 120 fler företag och influencers listade och 30 sidor analys och intervju. Pris 1490 kr – beställ på mejl hos anna.rosenqvist@valentin.se

Maktbarometern som idag presenterades av Medieakademin på Mediedagarna i Göteborg är en unik kartläggning av de största kontona inom sociala medier, något liknande har aldrig tidigare gjorts i Sverige.

Så här ser topplistan ut över Årets makthavare, det vill säga de som har mest räckvidd och engagemang i Sverige, placeringarna 1-10:

  1. Jocke & Jonna
  2. Expressen
  3. Therese Lindgren
  4. Lukas Simonsson/JLC
  5. pewdiepie
  6. Ben Mitkus
  7. Newsner
  8. Aftonbladet
  9. I Just want to be cool
  10. Tova Helgesson

Joakim Lundell, den ena partnern av Jocke & Jonna, är glad men inte förvånad över att återigen hamna på första plats, och han menar att Maktbarometern tydligt visar paradigmskiftet i mediemaktsfären:

– Gamla medier måste förstå vad det är som håller på att hända, som det är nu kan de inte berätta för människor vilka som är relevanta. Det fungerar inte att alla pengar ska ligga i deras plånbok, det fungerar inte att de ska bestämma vilka folk ska lyssna på.

Värt att notera bland just gamla medier är att TV 4 trillar ur topp 10-listan ner till en 14:e plats  men Aftonbladet däremot tar plats i samma finrum.

Ska man utse några raketer på årets Maktbarometer är det kanske Margaux Dietz som går från helt oplacerad till en 27:e plats, och Filip Dikmen som klättrar hela 154 placeringar och hamnar på en 31:a plats. SVT Nyheter klättrar en bra bit, från 55:e till 29:e plats, liksom SvD som klättrar med 29 placeringar och hamnar på 62:a plats.

Övriga resultat av Maktbarometern 2018:

Mäktigast på Facebook är Expressen, Newsner, Aftonbladet, Uppskattat och Kärlek.

Mäktigast på Twitter är Zara Larsson följd av Carl Bildt, Expressen, Svenska Dagbladet och SVT Nyheter. Som Årets twitterkomet, som klättrat flest placeringar, finner vi Hanif Bali högst upp, följd av Linn Ahlborg och Manfred Erlandsson.

Mäktigast på Instagram är enligt årets Maktbarometer är kontot joakimlundell, följd av thereselindgren, sessano (Jonna Lundell), tovahelgesson och situationer.

Mäktigast på Youtube är Jocke & Jonna, följd av Therese Lindgren, PewDiePie, Ben Mitkus samt Let´s Feast.

Medieakademin har i undersökningen listat de 30 största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, För varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde utifrån hur välbesökt deras plattform är. Placeringarna viktas samman och de som har stor närvaro på alla plattformar premieras. för att sedan vikta samman dem till den slutgiltiga Maktbarometern.

Maktbarometern är framtagen med hjälp av företagen TenFifty, Recorded Future och organisationen Digital Reliance under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner och Anna Rosenqvist från Medieakademin. Läs mer om vår metodik.

Ladda ned hela rapporten:

Maktbarometern 2018

Vill du ha betalrapporten av Maktbarometern? Med 120 fler företag och influencers listade och 30 sidor analys och intervju. Pris 1495 kr – beställ på mejl hos anna.rosenqvist@valentin.se

I en första version av rapporten kom av misstag inte ChrisWhippit med. Det är nu justerat i alla tillgängliga dokument.


Medieakademin presenterar MAKTBAROMETERN 2018

Torsdagen den 27 september, på Mediescenen under Bokmässan, MEG

Genom en unik kartläggning av de största sociala medieplattformarna presenteras för andra året en rankad lista över Sveriges digitala innehållskapare. Frågan är: Vilka har störst inflytande i sociala medier?

Maktbarometern är en unik karta över vilka aktörer som har mest inflytande i sociala medier i Sverige. Vi mäter räckvidd, engagemang på Instagram, Facebook, Youtube och Twitter. Vi presenterar en lista över de med mest svensk makt på varje plattform, och presenterar till sist en Maktbarometer där vi väger samman genomslaget på alla plattformar.

Medverkande:  Emanuel Karlsten, programledare, fristående journalist, rådgivare och ordförande i Medieakademin samt styrelsemedlemmarna Gustav Martner, co-founder Digital Reliance och Linda Hörnfeldt, grundare av branschorganisationen Influencers of Sweden, författare och bloggare.

I samband med presentationen kommer en fördjupande rapport finnas tillgänglig för köp. Fördjupad rapport kostar 1 495 SEK och innehåller bakomliggande data från topplistorna (plats 1-60), listar de största SoMe-händelserna samt innehåller ett flertal special-analyser av trender och insikter. Kontakta anna.rosenqvist(a)valentin.se för att beställa rapporten!

Medieakademins medlemmar har tillgång till rapporten som del i medlemskap/sponsorskap, och kommer få den samma dag som den släpps via resp kontaktperson.


Här är Förtroendebarometern 2018

Förtroendebarometern är undersökningen som mäter svenskarnas förtroende för samhällsinstitutioner, medier, politiska partier och företag. Undersökningen har genomförts årligen sedan 1997 och presenterades i år på Flora Workspace på Grönsakstorget i Göteborg. En inspelning av presentationen kan du se här! 

» Ladda ner den kompletta Förtroendebarometern 2018 här! (pdf)

Systemkollapsen alla talar om: Exakt när kommer den?

Förtroendebarometen 2018 visar en påtaglig stabilitet för huvuddelen av de samhällsinstitutioner som mäts. Resultaten är ännu en viktig påminnelse att populära berättelser om fallande samhällsförtroende, systemkollaps och ”att någonting har gått sönder” inte alltid har stöd i forskningen. I själva verket är det stabilitet, och i många fall till och med ett stärkt förtroende, som utmärker förändringarna mellan 2017 och 2018.

Kyrkan, EU, partierna, sjukvården visar små rörelser uppåt i förtroende. Domstolarna mäts för första gången 2018 och placerar sig i toppen av samhällsinstitutionerna tillsammans med universiteten och sjukvården. Radio och tv visar en svagt fallande tendens även 2018.

Förtroende för samhällsinstitutioner - Förtroendebarometern 2018

PostNord fortsätter tappa förtroende

Förtroendet för företag – ett annat sätt att mäta det är ju aktievärdet. Inte så konstigt då kanske att HM går ned i Förtroendebarometern medan företag som SAS och Volvo och Eriksson inte gör det.

Volkswagen har börjat återhämta sig sakta från en låg nivå efter utsläppsskandalen och IKEA växer +8 enheter. Mätningen genomfördes veckorna efter Ingvar Kamprads död.

Postnord har nu rasat från närmare 50% ned till 11% mellan 2015 och 2018. På tre år har nästan fyra femtedelar av förtroendekapitalet försvunnit, något som är anmärkningsvärt.

Något som också sticker ut är Ericssons negativa förtroendeutveckling när vi ser till de långsiktiga trenderna – från 60% ned till 21% mellan 2010 och 2018.

Förtroende för företag - Förtroendebarometern 2018


De är mäktigast på sociala medier i Sverige – Maktbarometern 2017

Årets makthavare inom sociala medier heter Jocke & Jonna, följda av PewDiePie och Expressen. Det visar en unik kartläggning av vem som har makten på sociala medier som Medieakademin för första gången presenterar under namnet Maktbarometern 2017.

I över 20 år har Medieakademin mätt förtroendet för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier i Förtroendebarometern. För fem år sedan introducerade Medieakademin även Twitterbarometern, som mätte vilka svenskar som har störst inflytande på Twitter. Nu tar Medieakademin ett nytt och unikt steg för att fördjupa debatten om makt, medier och inflytande och introducerar Maktbarometern.

Maktbarometern 2017 som idag presenterades av Medieakademin på Mediedagarna i Göteborg är en unik kartläggning av de största kontona inom sociala medier, något liknande har aldrig tidigare gjorts i Sverige.

Medieakademin har i undersökningen listat de 30 största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, För varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde utifrån hur välbesökt deras plattform är. Placeringarna viktas samman och de som har stor närvaro på alla plattformar premieras. för att sedan vikta samman dem till den slutgiltiga Maktbarometern.

Så här ser topplistan ut över Årets makthavare, det vill säga de som har mest räckvidd och engagemang i Sverige, placeringarna 1-10:

1. Jocke & Jonna
2. PewDiePie
3. Expressen
4. Therese Lindgren
5. Lukas Simonsson
6. Thomas Sekelius
7. Newsner
8. TV 4
9. IjustWantToBeCool
10. Tova Helgesson

Övriga resultat av Maktbarometern 2017:

Mäktigast på Facebook är Expressen, följt av Newsner, Uppskattat, Aftonbladet och TV 4.

Mäktigast på Twitter är Carl Bildt, följd av Zara Larsson, PewDiePie, Jonas Gardell och Spotify. Som Årets twitterkomet, som klättrat flest placeringar, finner vi Hanif Bali högst upp, följd av Linn Ahlborg och Manfred Erlandsson.

Mäktigast på Instagram är enligt årets Maktbarometer är kontot Joakimlundell, följd av thereselindgren, sessano, tovahelgesson, och davidhellenius. Observera att ett fel på Instagram-rankingen smög sig in i första versionen av Maktbarometern som presenterades på MEG, vilket rättades här på Medieakademins sajt några minuter efter presentationen.

Mäktigast på Youtube är PewDiePie, följd av Jocke & Jonna, Therese Lindgren, Thomas Sekelius samt IJustWantToBeCool2.
Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten ser Maktbarometern som en milstolpe i den svenska medievärlden:

– Vi kände att tiden var mogen för ta ett fördjupat och breddat grepp på mediemakt. Vi har under året arbetet med att ta fram helt ny data och insikter från våra största sociala plattformar, för att kunna säga något relevant, viktigt och nytt om samtiden, och vi tror att vi har lyckats.

Maktbarometern är framtagen med hjälp av företagen TenFifty, Recorded Future och organisationen Digital Reliance under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner och Linda Hörnfeldt från Medieakademin.

Ladda ner den kompletta Maktbarometern 2017 här!


MedieAkademins Förtroendebarometer 2017

För tjugoförsta året i rad avslöjas vilka varumärken, medier och institutioner vi litar på, och vilka vi misstror. MedieAkademins förtroendebarometer är sammanställd av Göteborgs universitet och Kantar Sifo.

Resultatet av Förtroendebarometern presenterades i år i egen regi av MedieAkademin torsdagen 6 april på Pedagogen, Göteborgs universitet.

Medverkande: Toivo Sjörén, Kantar Sifo och Henrik Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Moderator: Carin Hjulström, journalist och författare.

Hela presentationen på You Tube: